Op voorsprong in een concurrerende markt

De luchtvaartbranche is enorm concurrerend. Actuele en accurate informatie is van enorm belang voor Transiava om haar voorsprong in deze markt te behouden. Kadenza hielp Transavia in de transitie naar een datagedreven organisatie. Met resultaat.

De situatie

Informatievoorziening gefragmenteerd, gebaseerd op spreadsheets

De oplossing

Een modern data warehouse voor integrale informatievoorziening.

Resultaat

Dashboards en analysetools voor financiën, commercie en operatie geven duidelijk inzicht en zorgen voor onderbouwde beslissingen.

Marktleider

Transavia is de marktleider op de Nederlandse vakantievliegmarkt. De low cost luchtvaartmaatschappij verzorgt charters en lijndiensten en vervoert jaarlijks ruim 7 miljoen passagiers naar zomer- en winterbestemmingen binnen Europa en landen rond de Middellandse Zee. Klanten van Transavia zijn touroperators en consumenten die, naast een ruime vluchtkeuze, ook reisgerelateerde producten en diensten krijgen aangeboden. Transavia is 100% dochter van Air France-KLM Group.

Transformatie

De dynamische markt waarin Transavia actief is, vraagt om actuele en accurate informatie om goed en snel te kunnen sturen. Transavia nam daarom het besluit om de op Excel spreadsheets gebaseerde informatievoorziening om te vormen tot een infrastructuur met een modern data warehouse en een integraal informatiemodel. Kadenza begeleidde Transavia bij deze transformatie.

“De consultants van Kadenza toonden een grote betrokkenheid, slagkracht en veel kennis van zaken.”
Tjebbe Loonstra, Senior programma manager bij Transavia

Resultaat

Wat dit Transavia heeft opgeleverd? “De activiteiten van ons BICC hebben verschillende dashboards en analysetools opgeleverd, waarmee de afdelingen financiën, commercie en operatie duidelijk inzicht krijgen en we onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Zo geeft het nieuwe onderhandelingsmodel accountmanagers en controllers direct inzicht in bijvoorbeeld de kostprijs van een stoel op een bepaalde route, of de onderhandelingsruimte in een contract. Dit inzicht verhoogt de professionaliteit van onze accountmanagers en verbetert ons verkoopresultaat. De monthly forecast geeft de afdelingen revenue management en financiën de mogelijkheid om iedere maand de jaarprognoses bij te stellen. Hierdoor is de focus van de afdeling verschoven van verantwoording naar besluitvorming en sturing. Nieuwe station reports geven de afdeling operatie inzicht in vertragingen en planningen van de cabin crew, waardoor de operationele planningen dagelijks kunnen worden aangescherpt. Een nieuw thema, zoals ‘betaalde ruimbagage’ wordt ook ondersteund, zodat meteen inzichtelijk is wat de bijdrage is van een dergelijke verandering.”