Kosten besparen en CO2-uitstoot verminderen

Met meer dan 770.000 auto’s op de weg en activiteiten in meer dan 20 landen is Athlon een toonaangevende Europese aanbieder van oplossingen voor operationele lease en mobiliteit. Bij het bedrijf draait alles om innovatieve, duurzame en kostenefficiënte producten en diensten op het gebied van mobiliteit. Athlon zoekt voortdurend naar vernieuwingen die de CO2-uitstoot verminderen, files oplossen en kosten besparen. En het draait bij het bedrijf niet alleen om auto’s. Steeds vaker wordt mobiliteit ingevuld door slim te combineren met openbaar vervoer en fiets.

De situatie
Wens om berijders en fleet managers beter inzicht te geven in hun rijgedrag.

De oplossing
Interactieve dashboards, geïntegreerd in de online omgeving van Athlon.

Het resultaat
Inzicht in rijgedrag leidt tot lagere kosten en minder CO2-uitstoot.

Mobiliteitsmanagement

De invulling van mobiliteit gaat de komende jaren enorm veranderen door de verdere verstedelijking en de opkomst van elektrische en zelfrijdende auto’s. “Werkgevers krijgen steeds meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen. Athlon loopt voorop in die ontwikkelingen. Met een team van consultants adviseren wij bedrijven actief over mobiliteit,” vertelt Sita Koopmans, Accountmanager Large Accounts. “We zijn zeer actief in elektrisch vervoer en bieden een breed scala aan diensten, van verhuur tot volledig mobiliteitsmanagement. Voor klanten met een paar medewerkers tot multinationals met een wagenpark van duizenden auto’s.”

Inzicht is onmisbaar

Hoe flexibel en slim de leaseconstructie ook is, de daadwerkelijke kosten en duurzaamheid van een leaseauto zijn in de praktijk ook afhankelijk van het gedrag van de berijder. “Als werknemers beter inzicht hebben in gebruik, kosten en CO2-uitstoot van hun auto, worden ze zich automatisch bewuster van hun gedrag,” legt Sita uit. “Bovendien gaan werkgevers steeds vaker werken met flexibele oplossingen op basis van een vervoersbudget. Voor het slim aanwenden van dat budget heeft een werknemer ook inzicht nodig in kilometrage, brandstofverbruik en kosten.”

“Als werknemers beter inzicht hebben in gebruik, kosten en CO2-uitstoot van hun auto, worden ze zich automatisch bewuster van hun gedrag.”
Sita Koopmans, Accountmanager Large Accounts

Driver dashboard

Daarom was Athlon op zoek naar een manier om berijders meer en betere informatie te verschaffen over hun voertuig en rijgedrag. Geïntegreerd binnen de bestaande Athlon Online omgeving, zodat een berijder alle informatie op één plek kan vinden. Basisgegevens over het contract (fiscale waarde, bijtelling, jaarkilometrage, opties en accessoires) en analyses van rijgedrag, schadehistorie en onderhoudskosten. Maar ook notificaties met betrekking tot onderhoud of het wisselen van winterbanden. Kadenza onderzocht met Athlon wat de beste manier was om zo’n driver dashboard te realiseren.

Naadloze integratie

Stjepan Stanić, Consultant bij Kadenza, legt uit wat de uitdaging was: “We wilden informatie op een laagdrempelige, intuïtieve en interactieve manier presenteren, voor een internationale gebruiksgroep van potentieel honderdduizenden berijders. Bovendien moest het dashboard naadloos integreren met de bestaande online omgeving van Athlon.” Gebruik van standaard BI software viel al snel af. “Met behulp van mockups hebben we met Athlon bedacht hoe het driver dashboard eruit moest gaan zien. Vervolgens hebben we het op maat ontwikkeld met open source software,” vertelt Stjepan.

“Het dashboard presenteert informatie op een laagdrempelige, intuïtieve en interactieve manier voor een internationale gebruiksgroep.” Stjepan Stanić, Consultant

Overzicht én detail

Op het dashboard ziet een berijder als eerste een overzicht van de belangrijkste kengetallen. Daarmee heeft hij direct inzicht in onder andere verbruik, CO2-uitstoot, aantal bekeuringen, onderhoud, schades en kilometrage. Ook ziet hij belangrijke data voor bijvoorbeeld een APK keuring of bandenwissel. “Vervolgens kun je inzoomen op de details,” vertelt Stjepan. “Je kunt je tankbeurten analyseren en kijken hoe je onderhoudskosten zijn opgebouwd. Ook visualiseren we alle schades die de auto heeft gehad. Op iedere schade kun je inzoomen om de details te bekijken.”

Fleet manager

De informatie op het dashboard is, op een geaggregeerd niveau, natuurlijk ook heel interessant voor de fleet manager van een Athlon klant. Wat is de ontwikkeling van de leasekosten? Hoe verhoudt het verbruik van deze groep berijders zich tot de rest van de organisatie? Hoe ontwikkelt de schadefrequentie zich? “Voor de fleet manager ontwikkelen we ook een dashboard. Deze doelgroep willen we nog meer self service analysemogelijkheden bieden omdat zij complexere vragen hebben,” licht Sita toe. “Onze klanten kunnen zo transparant over alle informatie beschikken om die inzichten te creëren die exact aansluiten bij hun behoefte.”

Toekomst

Klanten zijn heel positief over de analysemogelijkheden die ze van Athlon in handen krijgen. “Op basis van klantwensen ontwikkelen we voortdurend verder aan onze dashboards. bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor benchmarks tussen bedrijven” vertelt Sita. “Hoe meer data we tot onze beschikking krijgen, hoe meer behoefte er ontstaat bij onze klanten om die data te analyseren. Die behoefte invullen met innovatieve oplossingen leidt niet alleen tot efficiency en tijdbesparing, het maakt ons ook tot een steeds betere gesprekspartner voor onze klanten. Bovendien levert analyse van data op deze manier resultaat op in termen van duurzaamheid en kostenbesparing!”