Data Governance
Intelligence at your fingertips

Hoe ziet de data analist van de toekomst eruit? Of zijn we over vijf jaar allemaal een data scientist? Gaat de ontwikkeling van artificial intelligence en machine learning misschien sneller dan we beseffen? En is er daarmee voor iedereen technologie binnen handbereik om zelfstandig kennis te onttrekken uit de exploderende hoeveelheden data? Worden data analyse en visualisatie basisgereedschappen voor iedere medewerker?

Drie inspirerende sprekers gaven op 22 november 2016 de ruim 50 aanwezigen een kijkje in zowel het heden als de toekomst van big data analytics en self service BI. Daarbij werd duidelijk dat technologie zich sneller ontwikkelt dan we ons voor kunnen stellen en dat de hoeveelheid beschikbare data nog veel explosiever gaat toenemen. Het goede nieuws was dat cognitieve technologieën om verbanden en patronen in die enorme hoeveelheid data te ontdekken snel binnen handbereik komen. Sterker nog, ze worden door sommige bedrijven nu al succesvol ingezet. Zodanig zelfs dat de technologie niet alleen predictive is, maar zelfs prescriptive!

Zeer inspirerende presentaties. De technische ontwikkelingen zijn al veel verder dan ik dacht. Ik voel me echt uitgedaagd om meer voorspellende waarde uit onze data te halen.

Interessant om te zien hoe ver sommige bedrijven al zijn met predictive analytics en hoeveel ze dat oplevert. Vaak gaan dat soort voorbeelden over marketing, leuk om te zien dat ook toepasbaar is voor hele andere bedrijfsprocessen.

Christian Kromme is trend watcher en expert in de humanification van technologie. Hij legde op bijzondere wijze uit wat “disruptief” eigenlijk betekent en welke technologie er nu of binnenkort al binnen handbereik is. Specifiek ging hij in op de ontwikkeling van artificial intelligence en machine learning in relatie tot self service analytics. Hij sloot af met vier concrete adviezen als je écht aan de gang wil gaan met big data analytics.

René van Vliet is sales & marketing controller bij Forbo Flooring, wereldwijd marktleider in linoleumvloeren. Als voorloper binnen de organisatie is René al enkele jaren bezig om meer uit de beschikbare data te halen met predictive analytics. Bijvoorbeeld om te voorspellen welke van de ruim 3.000 jaarlijkse (ver)bouwprojecten interessant zijn om commercieel op te volgen. Dit leidt voor de organisatie direct tot meer omzet en lagere kosten.

Peter D’Haeyer is business analytics architect bij IBM. Als Watson Analytics evangelist helpt hij bedrijven met de implementatie van innovatieve, cognitieve technologieën om patronen in hun data te ontdekken. Peter gaf een kijkje achter de schermen van IBM Watson en liet zien hoe cognitieve technologie onverwachte verbanden blootlegt in big data en gebruikers kan adviseren en begeleiden bij het zoeken naar correlaties.