Smart Analytics
De weg naar een succesvol datalab
Datum 28 mei 2019
Locatie Restaurant Zuiver, Utrecht
Kosten € 249,-

Data science, artificial intelligence, machine learning… iedereen spreekt erover. Maar zeg eens eerlijk: in hoeverre maakt datagedreven werken écht onderdeel uit van de strategie van jouw organisatie? Hoe structureel wordt data science toegepast om zoveel mogelijk waarde te creëren? En hoe goed werken data scientists en de rest van je organisatie samen?

Wij denken dat alleen bedrijven die het beoefenen van data science een strategische en structurele plek in hun organisatie geven de vruchten plukken van al deze nieuwe technologieën. Een plek waar materiedeskundigen en data scientists nauw samenwerken in een datagedreven cultuur en waar experimenten worden omgezet in bruikbare producten. Zo’n plek noemen wij een datalab.

Wil je weten wat er komt kijken bij het bouwen aan een succesvol datalab? Dan is dit je kans om drie topexperts aan het woord te horen over alle aspecten van het datalab. Mis het niet en schrijf je snel in! 

 

Hoe data science (be)sturen (on)mogelijk maakt 

Egge van der Poel legt uit waarom data science een onderdeel van iedere bedrijfsstrategie zou moeten zijn. Hij laat daarbij zien wat we kunnen leren van elementaire natuurkunde als kosmische achtergrondstraling, het Higgs-deeltje en van… kleuters. Aan de hand van zijn eigen ervaringen in de profit en non-profit sector – waaronder een aantal opzienbarende voorbeelden uit de medische wereld – demonstreert hij uit hoe je daadwerkelijk bedrijfswaarde in kennis en geld kunt creëren uit data.

Egge van der Poel

is BA in filosofie en PhD in Elementary Particle Physics. Hij zocht én vond het Higgs-deeltje in de deeltjesversneller van CERN in Genève. Momenteel werkt hij als clinical data scientist bij het Erasmus MC. Daarnaast is hij academic director bij TIAS en bij de Jheronimus Academy of Data Science. Tijdens TEDx Utrecht introduceerde Egge de term ‘big dating’: data delen met een gezamenlijk doel.

 

Datagedreven werken: organisatie, cultuur en competenties 

Als een van de aanjagers van data science bij de Rabobank, weet Jan Veldsink als geen ander wat er komt kijken bij het organiseren van een datalab. Hij legt uit hoe je teams kunt samenstellen die – met de juiste competenties en attitudes – op een succesvolle, duurzame én veilige manier waarde uit data halen. Hoe belangrijk de factor cultuur daarbij is en hoe je die cultuur creëert. Tot slot laat hij zien waarom je – ook als grote corporate – moet denken als een start-up om data science tot een echt succes te maken.

Jan Veldsink

is adviseur, docent en coach met een passie voor technologie en mensen. Hij werkte met verschillende grote banken aan data science projecten op het gebied van compliance en fraude. Jan is lead voor artificial intelligence en cognitieve technologie bij de Rabobank en docent ‘AI and Cyber’ voor de Executive MBA opleiding bij Nijenrode Universiteit.

 

Een moderne data-architectuur als fundament voor een datalab 

Data is de motor van ieder datalab. Veel data. Data die overal en nergens ligt opgeslagen. In productiesystemen, datawarehouses, data lakes, applicaties, losse bestanden en spreadsheets. En dan hebben we het nog niet eens over externe data. Rick van der Lans legt uit hoe je bouwt aan een flexibele data-architectuur, die met allerlei soorten data overweg kan en al die data naar je datalab brengt. Een data-architectuur die het fundament legt waar een datalab op kan rusten en vertrouwen.

Rick van der Lans
is een internationale autoriteit op het gebied van business intelligence, datamanagement en datavirtualisatie. Hij is als adviseur, docent, spreker en auteur actief over de hele wereld. Van zijn boeken, waaronder ‘Data Virtualization for Business Intelligence Systems’, zijn internationaal meer dan 100.000 exemplaren verkocht.

 

Lees alle informatie over het seminar in het programma of meld je direct aan.
Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!

Bekijk het programma