Data science, heilige graal?

Op 20 april waren ruim 50 mensen te gast op ons tweede get connected seminar van 2017. Een middag vol presentaties en discussies over data scienceNart Wielaard, auteur van de bestseller “Wij Zijn Big Data”, nam het publiek mee in de mogelijkheden én de risico’s van big data analytics. Hij hield een pleidooi om bij data science niet het eigen gewin als uitgangspunt te nemen, maar altijd op zoek te gaan naar ‘shared value’ voor je klanten en stakeholders.

Waar alle sprekers het over eens waren, is dat data science zeker niet de heilige graal is. En dat je bedrijf écht slimmer maken met data in de praktijk geen eenvoudige opgave is. Roel Wessels, head of data analytics bij Belvilla, legde uit hoe zijn organisatie een gestructureerde aanpak heeft gekozen om data-analyse een centrale rol te geven. Met een duidelijke visie, de juiste organisatie en mensen, kleine iteratieve projecten en goede tooling. Ter illustratie liet hij met twee praktijkvoorbeelden zien hoe Belvilla slimme algoritmes gebruikt om de klantbeleving te optimaliseren.

Met tools alleen ben je er niet als het om data science gaat, maar ze zijn wel belangrijk. Zeker als steeds meer mensen in staat moeten zijn om data te verzamelen, integreren en analyseren om snel de juiste beslissingen te nemen. Alteryx, leverancier van software voor data blending, liet zien hoe ver de ontwikkeling van self service data analytics al is. Tot slot presenteerde Jasper de Vries van Kadenza een aantal concrete handvaten voor bedrijven die op een professionele, beheerste manier aan de slag willen met smart analytics.